Διάλεξη: Από την (συμ)παραγωγή του φιλμ στην (συμ)παραγωγή πολιτισμικής γειτονίας

Πρόσκληση σε διάλεξη στο Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ, 6.3.2018

Το Εργαστήριο Σημειωτικής της Φιλοσοφικής Σχολής, η Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία και το ΔΠΜΣ Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνίας του ΑΠΘ σας προσκαλούν στη διάλεξη της Δρ. Ελένης Σιδέρη του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με θέμα: Από την (συμ)παραγωγή του φιλμ στην (συμ)παραγωγή πολιτισμικής γειτονίας.

Η μελέτη του φιλμ ως κειμένου υπήρξε βασική μέθοδος ανάλυσης των κινηματογραφικών σπουδών από τη σύστασή τους ως επιστημονικού πεδίου. Σήμερα περισσότερο από ποτέ (μείωση κρατικών επιδοτήσεων, νεοφιλελεύθερες συνθήκες παραγωγής, μηχανισμοί χρηματοδοτήσεων), το περικείμενο που διαμορφώνει την παραγωγή του φιλμ καθίσταται εξίσου σημαντικό για την κατανόηση του κινηματογραφικού προϊόντος ως πολυσύνδετου και πολυεπίπεδου πολιτισμικού γεγονότος. Η διάλεξη θα επικεντρωθεί στην εξέταση των κινηματογραφικών συμπαραγωγών σε τρεις κινηματογραφίες της νοτιο-ανατολικής Ευρώπης (Βοσνία
– Ερζεγοβίνη, Γεωργία και Ελλάδα) και στους τρόπους που (μετα) σχηματίζουν την έννοια της γεωργραφικής και πολιτισμικής γειτονιάς.

Η διάλεξη εντάσσεται στον 2ο κύκλο ανοιχτών διαλέξεων που διοργανώνονται από το Εργαστήριο Σημειωτικής και ο οποίος εφέτος είναι αφιερωμένος στην “Ανθρωποσημείωση”.

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του Εργαστηρίου Σημειωτικής στο ισόγειο της Νέας Φιλοσοφικής Σχολής την Τετάρτη 6 Μαρτίου και ώρα 18.00.

Ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Εργαστηρίου
Ε. Κουρδής

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Η Ελένη Σιδέρη είναι απόφοιτος του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ. Έκανε τις διδακτορικές της σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία το 2006 στο School of Oriental and African Studies με ειδίκευση τις διασπορές στον Καύκασο. Δίδαξε κοινωνική ανθρωπολογία σε διάφορα τμήματα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Σήμερα είναι Διδάσκουσα στο Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και ολοκληρώνει το Μεταδιδακτορικό της με θέμα τις κινηματογραφικές συμπαραγωγές στην Νοτιανατολική Ευρώπη και την έννοια της ευρωπαϊκότητας. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα περιοδικά και βιβλία και έχει συνεπιμεληθεί το βιβλίο Religions and Migrations in the Black Sea Region Palgrave, Macmillan, 2017.

 

Call for papers: Speaking and Writing about Colours (28-29 Nov-2019, Milan, Italy)

Department of Linguistic Sciences and Foreign Literatures, Catholic University of the Sacred Heart, Milan, Italy

This conference addresses the representation of the phenomenon of colour in linguistics, literature, philosophy, and arts.

Keynote Speakers: Prof. Dr. Maria Grossmann, Glottologia e linguistica, Università degli Studi dell’Aquila Prof. Paolo D’Achille, Linguistica italiana, Università degli Studi Roma Tre Prof. Christine Mohr, Laboratoire d’étude des processus de régulation cognitive et affective, Université de Lausanne Dr. Élodie Ripoll, Romanische Literaturen, Universitat Stuttgart

The conference languages are English, Italian, French, and Russian (the latter three require an abstract in English). Speakers should be prepared for a 20-minute presentation followed by questions.

“Colour is a power which directly influences the soul” ― Wassily Kandinsky, Concerning the Spiritual in Art

The most exquisite paradox of colour is that it comprises the possibilities of the logical (conceptual) and eidetic (sensorial-figurative) ways of world cognition. For philological studies, this peculiarity of colour is fundamental; once the colour is lexically expressed in a literary text, it transforms non-verbal (eidetic) experience into verbal (logical) coding. At the same time, “colour, in a western technical sense, is not a universal concept and in many languages there is no unitary terminological equivalent” (Conklin 1955).

Read the full announcement at: Call for papers. Speaking and writing about colours

Διάλεξη: Οι κοινωνικοπολιτικές προσεγγίσεις των αρχαιολογικών και μουσειακών αφηγήσεων

Το Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ και η Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία σας προσκαλούν στη διάλεξη της Αρχοντίας Πολυζούδη, Διδάκτορος του University of Cambridge και Αρχαιολόγου του Υπουργείου Πολιτισμού, με θέμα “Οι κοινωνικοπολιτικές προσεγγίσεις των αρχαιολογικών και μουσειακών αφηγήσεων”.

Η παρούσα διάλεξη επιχειρεί να παρουσιάσει το θεωρητικό και κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώθηκαν αρχικά οι αρχαιολογικές και μουσειακές πρακτικές στην Ελλάδα (και εξακολουθούν να διαμορφώνονται). Συζητά τη χρήση της ελληνικής αρχαιολογίας στη δημιουργία εθνικής ταυτότητας κατά τη διάρκεια του 19ου και του εικοστού αιώνα και εξετάζει το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε και προωθήθηκε από το κράτος η έννοια της ιδεολογικής συνέχειας του ελληνικού παρελθόντος.Τέλος, εξετάζει περαιτέρω την προβολή της αρχαιολογίας στα ελληνικά μουσεία εν γένει, διερευνώντας τις σιωπηρές και ξεκάθαρες διαστάσεις των εκθέσεων τους και τον τρόπο με τον οποίο πολλαπλές αφηγήσεις για το παρελθόν κερδίζουν έκφραση μέσω της πρακτικής των μουσείων τα τελευταία χρόνια.

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί στο Εργαστήριο Σημειωτικής ΑΠΘ, στο ισόγειο της Νέας Φιλοσοφικής, την Τετάρτη 13.2.2019 και ώρα 18.00-20.00.

Ο Αναπληρωτής Διευθυντής του Εργαστηρίου
Ευάγγελος Κουρδής


Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Η Δρ. Αρχοντία Πολυζούδη είναι αρχαιολόγος του Υπουργείου Πολιτισμού όπου εργάζεται για χρόνια στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Σπούδασε αρχαιολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στο τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές (Mphil) και διδακτορικές (PhD) σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, Department of Archaeology. Tα επιστημονικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στη θεωρία της αρχαιολογικής έρευνας, των μουσείων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, μουσειακές αφηγήσεις, ερμηνευτική και θεωρίες του χώρου, υλικός πολιτισμός και ιστορικό περιβάλλον.

5o Σεμινάριο Σημειωτική και Βίβλος

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΉ ΣΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

“Η κατεξοχήν διδασκαλία του Ιησού για την προσευχή συνοψίζεται σε μερικές μόνο φράσεις στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο. Ωστόσο, μέσα σε αυτές κρύβονται οι συνθήκες δημιουργίας δυναμικών σχέσεων με τον Άλλο και τους άλλους. Σχέσεις δομημένες σε ένα πλέγμα αντικειμένων που λειτουργούν ως κόμβοι αυτού του συστήματος. Ο άρτος ως σημαίνον της δωρεάς, το χρέος ως σημαίνον της ελευθερίας, ο πειρασμός ως σημαίνον της δύναμης του Θεού.
Στο φετινό σεμινάριο «Σημειωτική και Βίβλος» θα εξετάσουμε τη λειτουργία του μοντέλου «Βιτρώ» στην Αγία Γραφή και συγκεκριμένα στο κείμενο της Κυριακής προσευχής όπου θα αναζητήσουμε απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα της πνευματικής ζωής.
Τα μαθήματα θα διδάξει ο π. Γεώργιος Βασιλάκης, υπ. Διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ και ερευνητής στο Κέντρο Ανάλυσης Θρησκευτικού Λόγου (CADIR) του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λυών.
Υπέυθυνη καθηγήτρια η κα Κυριακούλα Παπαδημητρίου, καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ.
Ειδικός προσκεκλημένος θα είναι την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου στις 18:00 ο καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ κος Μιχάλης Κοκκώνης με θέμα «Τα βιβλικά έπη στη μετάβαση από το παλιό στο νέο Χόλιγουντ. Μια σημειωτική προσέγγιση».
Το σεμινάριο συνδιοργανώνεται από το Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας, το Εργαστήριο Σημειωτικής SemioLab της Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ και το CADIR του Καθολικού Πανεπιστημίου της Λυών.”

Πληροφορίες/Εγγραφές: κα Παπαδημητρίου kyp@past.auth.gr
Facebook page: https://www.facebook.com/groups/SemioBible

 

VERSUS n. 129: Call for papers

Call for papers
VERSUS n. 129
2/2019

On the Reader’s side: Lector in Fabula, Forty Years Later
Edited by Isabella Pezzini

This issue of Versus has its roots in the 40th anniversary of the publication, in 1979, of the Italian version of Lector in fabula. La cooperazione interpretativa nei testi narrativi, by Umberto Eco (the same year of the American edition, even if this presents many significant differences from the original version).

Among Eco’s complete works, Lector in fabula can be regarded as a fundamental cornerstone: it is both the culmination of previous researches and the starting point of their further developments. In this book, Eco’s semantic perspective confirms its textualist option, and broadens the notion of “text”, elaborated in a Theory of Semiotics among the modes of sign production, through a more accurate articulation based on C.S. Peirce’s formulation of an interpretative semiotics, combining it at the same time with the methodological tools derived from narratology, pragmatics, logic of possible worlds.

In this book, concepts and ideas already proposed in Opera aperta (1962) – when Eco was studying the new vanguard artistic movements of those years, in which the interpreter’s involvement dimension was crucial – come back in a revised version. Furthermore, contemporary research on popular literature was confirming the very same principle: in order to be understood, even before being interpreted, a text requires an active collaboration by its “user”. In the Lector in fabula, levels of progressive complexity in textual interpretative cooperation are accurately identified and articulated.

Read the full “Call for Papers” announcement here: call_vs_129_EN

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ | ΧΙΙ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗΣ: Σημεία της Ευρώπης

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
ΧΙΙ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗΣ
Σημεία της Ευρώπης
Θεσσαλονίκη, Ελλάδα, 1-3 Νοεμβρίου 2019

Διοργανώνεται από την Ελληνική Σημειωτική Εταιρία, το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας και το Εργαστήριο Σημειωτικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης Από την αρχαιότητα η Ευρώπη δεν είναι απλώς ένας τόπος αλλά κυρίως μια ιδέα, ένας μύθος, ένα είδος φαντασίας, ένα σημείο. Έχοντας για αιώνες συλληφθεί και αναπαρασταθεί με ποικίλους τρόπους από φιλοσόφους, πολιτικούς, καλλιτέχνες και ταξιδιώτες, και γενέθλιος χώρος των πιο ριζοσπαστικών μορφών ιδιομορφισμού και οικουμενισμού, εξαιρετισμού και κοσμοπολιτισμού, η Ευρώπη έχει βιώσει κάθε λογής κατακερματισμούς , ηγεμονικούς επεκτατισμούς, ανταγωνισμούς και συγκρούσεις, όπως επίσης και τ ο επίμονα επανερχόμενο ζήτημα της ταυτότητάς της. Πολλοί υποδέχθηκαν τη διαδικασία Ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης ως ένα σημείο καμπής στην ταραχώδη ιστορία της Ευρώπης, που προσέφερε ένα παγκοσμίως μοναδικό πείραμα διεθνικής διακυβέρνησης και συνεργασίας. Παρ’ όλα αυτά, τα Ευρωπαϊκά αφηγήματα συμφιλίωσης, αλληλεγγύης και ‘ενότητας στη διαφορά’ αποδείχθηκαν ανεπαρκή και αμφιλεγόμενα. Αμφισβητήθηκαν τόσο εκτός Ευρώπης, από γεωπολιτικά οράματα σαν του Παγκόσμιου Νότου, όσο και εντός Ευρώπης, ειδικά κατά τη διάρκεια της πρόσφατης κρίσης της ευρωζώνης, του Brexit και της μετανάστευσης. Το κύμα ανελευθερισμού, λαϊκισμού, εθνικισμού και νατιβισμού που σ άρωσε ακολούθως την Ευρωπαϊκή ήπειρο, έχει καταστήσει την επιβίωσή τους ολοένα και πιο αβέβαιη.

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση εδώ: 12o Διεθνές Συνέδριο Σημειωτικής, Πρόσκληση υποβολής εισηγήσεων

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΟΜΙΛΙΑ – Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχετος: Οι απίθανοι χαρακτήρες και τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους.

Το Εργαστήριο Σημειωτικής, το ΔΠΜΣ Σημειωτική, Πολιτισμός και Επικοινωνία και η Ελληνική Σημειωτική Εταιρεία σας προσκαλούν στη διάλεξη της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του Τμήματος Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών του Τεχνολογικού πανεπιστημίου Κύπρου Ασπασίας Παπαδήμα, για το συμβολικό περιεχόμενο στη σύγχρονη Οπτική Επικοινωνία με τίτλο:

Ο Καλός, ο Κακός και ο Άσχετος: Οι απίθανοι χαρακτήρες και τα μοναδικά χαρακτηριστικά τους.

  • Πόσο εκφραστικός μπορεί να είναι ένας χαρακτήρας;
  • Πώς ορίζονται ο λοβός και ο κόλπος στην ανατομία;
  • Είναι καθοριστικό το γενεαλογικό δέντρο στην εξέλιξη;
  • Γιατί είναι σημαντικό να κρατάμε τις αποστάσεις και να διατηρούμε τους τύπους;
  • Πού συναντάμε το συμβολικό περιεχόμενο στη σύγχρονη οπτική γλώσσα;
  • Τι κάνει τα Χριστούγεννα ακόμα πιο γιορταστικά;
  • Κι εν τέλει, τι σχέση έχουν όλα αυτά με τη γραφιστική;

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 5/12/2018, 18.00-20.00, στο χώρο του Εργαστηρίου Σημειωτικής στο Ισόγειο της Νέας Φιλοσοφικής Σχολής.

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Η Ασπασία Παπαδήμα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Πολυμέσων και Γραφικών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου. Στο παρελθόν εργάστηκε σε δημιουργικά και διαφημιστικά γραφεία στην Ελλάδα και ως καλλιτεχνική διευθύντρια στον τομέα της Διαφήμισης στην Κύπρο. Παράλληλα με το ακαδημαϊκό της έργο, εξασκεί τη γραφιστική ως σύμβουλος σε σημαντικές αναθέσεις σχεδιασμού και ως καλλιτέχνης με εφαρμοσμένο έργο το οποίο έχει διακριθεί σε παγκόσμιους διαγωνισμούς κι εκθέσεις. Έχει ιδρύσει και διευθύνει το Ερευνητικό Εργαστήριο για τη Γλώσσα και τη Γραφιστική Επικοινωνία (www.lgcrl.com). Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τον τυπογραφικό σχεδιασμό, την τυπογραφική απόδοση της Κυπριακής διαλέκτου, την καθημερινή (vernacular) τυπογραφία και το αστικό γραφιστικό τοπίο.

Call for papers Tartu Summer School of Semiotics 17-20 August, 2019

Semiotic dimensions of spaces & literacies

Juri Lotman proposed that the primary semiotic dualism lies in the duplication of the world in language and the duplication of the human in space: „Genetically speaking, culture is built upon two primary languages. One of these is the natural language used by humans in everyday communication. […] The nature of the second primary language is not so obvious. What is under discussion is the structural model of space“ (Lotman 1992: 142). The organizers of the next Tartu Summer School of Semiotics find continuous inspiration in this statement and call for discussing the functioning of cultural languages as mediators of human and non-human environments and as developers of cultural competence.

Understanding culture via its spatial organization has been a characteristic of Tartu semiotics. The structural models of space facilitate making sense of nature, society and culture as living environments. The creation of such models is simultaneously creation of descriptive languages for conceptualising cultural experience and on a more essential level, cultural mediation. The latter affects both individual and collective capacity to interpret reality and underpins the formation and perception of cultural identity. On the one hand, the contemporary cultural dynamics has underlined the necessity of studying the cultural environment in relation to the technological advancement: from the digitalization of (everyday) culture to cultural polyglotism, including improved foreign language skills, digital literacy and emergence of transmedial spaces of communication.

Read the full announcement here: CFP, Tartu Summer School, 2019

Call for Papers Multimodality in Education Special issue of Punctum. International Journal of Semiotics

Call for Papers: Multimodality in Education
Special issue of Punctum. International Journal of Semiotics
Editors: Maria Papadopoulou and Maria Avgerinou

Since the mid ‘90s when Gunther Kress introduced the term Multimodality in the context of the seminal Multiliteracies project, new educational discourses have emerged, evolved and impacted both theory and practice. Multimodality foregrounded the notion that learning is not only a linguistic accomplishment, but linked to the dynamic interrelationship among the different semiotic modes of meaning, such as the linguistic, the visual, the gestural, the spatial or the audio mode, which individuals can draw on to derive and produce meaning.
During the last years, there has been an ongoing interest in applying multimodality in educational practice. Developing multimodally literate students has gradually been introduced in the school curricula in the areas of language, history, arts, maths and sciences education, as it encompasses nearly all subjects and areas. It has been used as a framework for the analysis of textbooks, learning resources, and student’s multimodal productions, as well as for the understanding of classroom interaction and many others. However, as learning occurs not only in educational settings but in many other instances of everyday life, exploring the ways people learn multimodally is not restricted in school classrooms. In formal and informal educational contexts, from pre-primary to tertiary education, the attempts to change the dominant linguistic paradigm and adopt a multimodal perspective produced especially fruitful and even fascinating results.

Read the full announcement here: CFP Multimodality in Education, Punctum 5 (1)

Cross-National Seminar: Branding Nations, Products, and Sensory Experiences: How is it all Perceived by Customers and Tourists?

Branding Nations, Products, and Sensory Experiences: How is it all Perceived by Customers and Tourists?

Venue: Cyprus University of Technology, Limassol
Time: Friday, October 26th 2018

Organizers:
The Semiotics and Visual Communication Research Lab (SVC Lab)
Department of Multimedia and Graphic Arts, Cyprus University of Technology

Mission Statement: The seminar brings together two research environments from the utmost South of Europe (Cyprus and Greece) and one close to the utmost North (Denmark). What unites them is a combined research interest in multimodal communication, national identity and branding, and consumer marketing and research. A key aim is to establish new proactive synergies between these fields in targeting such specific areas of practice and research as place branding, tourism, and food innovation and marketing. The seminar will exemplify the application of this overall agenda to a selection of current topics and types of data as implemented in ongoing research in the respective environments and provide a forum for generating new research ideas and exploring possible areas of common interest and perhaps possible future collaboration.

Read the full announcement here: Cyprus Seminar Program